EXPERIENCE OF IMPLEMENTING INCLUSIVE PHYSICAL EDUCATION IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/sports-education/2025-2-5

Keywords:

inclusion, physical education, adaptation, sport, programme, disability

Abstract

Inclusive physical education is a crucial component in ensuring equal opportunities for all citizens, particularly for individuals with disabilities.It promotes physical development, socialization, and an improved quality of life for these individuals while also contributing to the formation of a more tolerant society. In modern Ukraine, this field faces numerous challenges, including insufficient funding, a lack of qualified specialists, a limited number of adaptive programs, and inadequate infrastructure. Additionally, the low level of awareness among educators and students regarding inclusive physical education methods hinders its implementation in educational institutions. Given these factors, this study aims to analyze the current state of physical education for individuals with disabilities in Ukraine, identify key challenges, and determine potential pathways for its development. Methods.The study is based on a systematic analysis of scientific literature, surveys conducted among educators and students, and expert interviews with specialists in adaptive physical education. The research sample included 120 educators from various regions of Ukraine and 15 experts in the field.Results. The analysis of collected data revealed that only 35% of Ukrainian educational institutions have adaptive physical education programs. The main barriers include inadequate teacher training, low student awareness of inclusive methodologies, the absence of unified standards, and limited access to specialized equipment and sports infrastructure. Furthermore, the study indicated that educational institutions that implement adaptive programs report significantly higher levels of participation among students with disabilities in physical activities. Conclusions. To effectively implement inclusive physical education, it is essential to develop a comprehensive national strategy that includes updating teacher training programs, ensuring adequate funding, improving sports infrastructure, and promoting inclusive sports. Additionally, it is crucial to launch informational campaigns and educational initiatives to raise public awareness about the importance of physical activity for individuals with disabilities.

References

1. Сидоренко І.М. Проблеми та перспективи інклюзивного фізичного виховання в Україні. Педагогіка і психологія. 2019. № 8 (3). С. 45–56. URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Kaf_zdor_ta_korr_os/Zbir_SPP_2019.pdf.

2. Мельник А.В. Роль адаптивних програм у розвитку фізичної культури для осіб з інвалідністю. Фізичне виховання та спорт. 2021. № 12 (4). С. 78–84. DOI: https://doi.org/10.29038/2220-7481-2021-02-12-18.

3. Іваненко П.О. (2023). Досвід впровадження адаптивного фізичного виховання в загальноосвітніх школах України. Наука і освіта. 2023. № 6. С. 33–42. URL: https://www.researchgate.net/publication/374812969_Innovacijni_pidhodi_do_fizicnogo_vihovanna_i_sportu_ucnivskoi_ta_studentskoi_molodi_2023.

4. Сміт Дж., Браун Т., Лі, А. Інклюзивні практики фізичного виховання: глобальні тенденції та локальні адаптації. Журнал фізичного виховання. 2019. № 35 (2). URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/37534/1/Zbirnyk_Tez_III_conference_Podilskyi_college.pdf.

5. Річардсон Д. Мультидисциплінарні підходи в інклюзивній спортивній освіті: приклади з Європи та Північної Америки. Міжнародний журнал інклюзивної освіти. 2021. № 27 (1). С. 89–102. DOI: https://doi.org/10.31339/2617-0833.

6. Сидоренко І.М., Петров О.Г. Інноваційні методи в адаптивному фізичному вихованні. Педагогічний вісник. 2021. № 2. С. 23–29.

7. Стеценко Л.В. Аналіз сучасних програм інклюзивного фізичного виховання в Україні. Освіта України. 2019. № 4. С. 15–21.

8. Блек К., Джордан С. Програми адаптивного спорту для студентів з інвалідністю: систематичний огляд. Міжнародний журнал адаптивного фізичного виховання. 2020. № 45 (3). С. 205–219. DOI: https://doi.org/10.5507/euj.2024.017.

9. Джонсон Р., Сміт Л. Інклюзивні стратегії в спортивній освіті: уроки глобальних перспектив. Огляд фізичного виховання Європи. 2019. № 25 (4). С. 365–389. URL: https://journals.sagepub.com/home/epe.

10. Сидоренко І.М., Петров О.Г., Мельник А.В. Перспективи інклюзивного фізичного виховання у сільських школах України. Педагогічний огляд. 2011. № 5. С. 56–63. URL: https://maup.com.ua/assets/files/dis/sidorenko/disertaciya-sidorenko.pdf.

11. Девіс П., Ченг Л. Подолання розривів в інклюзивному фізичному вихованні: порівняльний аналіз міських і сільських шкіл. Журнал адаптивної фізичної активності. 2021. № 17 (2). С. 120–140. URL: https://journals.humankinetics.com/view/journals/apaq/apaq-overview.xml.

12. Іваненко П.О. Вплив підготовки педагогів на інтеграцію адаптивного спорту. Український журнал спортивної науки. 2019. № 11 (3). С. 45–53. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2020/22-4.37.

13. Річардсон Д. Усунення інфраструктурних прогалин в адаптивному фізичному вихованні: рекомендації з політики. Щоквартальний журнал інклюзивної освіти. 2020. № 14 (2). С. 25–37. URL: https://qjoe.ir/en.

14. Браун Т., Грін Л. Ефективність програм інклюзивного фізичного виховання у середніх школах: докази з Великобританії. Британський журнал фізичного виховання. 2022. № 30 (5). С. 312–328. URL: https://scispace.com/journals/the-british-journal-of-physical-education-2rbk99pz.

15. Сміт Дж., Лі А. Розробка навчальних програм з інклюзивного фізичного виховання: посібник для політиків. Журнал фізичного виховання та адаптації. 2021. № 18 (3). С. 77–98. DOI: https://doi.org/10.5507/euj.2024.017.

16. Уокер А., Паркер К. Фізична активність для осіб з інвалідністю: виклики та стратегії. Міжнародний журнал спортивної науки та фізичної активності. 2021. № 12 (5). С. 211–225. URL: https://rkmvu.ac.in/ijapey-online-journal/.

17. Тейлор М., Сміт Б. Інклюзивна спортивна освіта: інтервенції для викладачів, засновані на доказах. Журнал інклюзивної спортивної освіти. 2020. № 19 (3). С. 100–115. URL: https://www.researchgate.net/publication/363368491_INCLUSIVE_EDUCATION_BY_SPORT_AT_SCHOOL__THE_OPINION_OF_THE_TEACHERS_SHAPED_THROUGH_FOCUS_GROUPS.

18. Грін А., Робертс П. Партнерства в громаді для інклюзивної спортивної освіти: приклад з Австралії. Австралійський журнал фізичної активності. 2019. № 17 (2). С. 78–89. URL: https://catalogue.nla.gov.au/catalog/2187128.

19. Браун К., Мерфі Л. Оцінка ефективності політик інклюзивного фізичного виховання в міських школах. Огляд міської освіти та спорту. 2022. № 27 (1). С. 145–158. URL: https://www.researchgate.net/publication/353468474_Urban_Education_Esports_for_Equity_and_Access_A_Case_Study.

20. Пітерсон Р., Вайт Д. Програми фізичного виховання для студентів з інвалідністю: глобальний огляд. Глобальний журнал адаптивного фізичного виховання. 2020. № 28 (4). С. 195–210. URL: https://rkmvu.ac.in/ijapey-online-journal/.

Published

2025-05-30

How to Cite

EXPERIENCE OF IMPLEMENTING INCLUSIVE PHYSICAL EDUCATION IN UKRAINE. (2025). Спорт. Освіта. Здоров’я, 2, 30-34. https://doi.org/10.32782/sports-education/2025-2-5