ЗАСТОСУВАННЯ ТЕОРІЇ ПОТОКУ ЯК ІННОВАЦІЙНОГО ПІДХОДУ В ДОСЛІДЖЕННЯХ МОТИВАЦІЇ СПОРТСМЕНІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/sports-education/2025-1-5

Ключові слова:

інноваційний підхід, стан потоку, мотиваційний аналіз, самодете рмінація, саморозвиток

Анотація

Стаття присвячена розгляду шляхів розвитку мотивації спортсменів на основі теорії потоку та визначенню ключових проблем її застосування у спортивній сфері. Досліджуються теоретичні засади розвитку внутрішньої мотивації спортсменів, зокрема крізь призму теорії потоку M. Csikszentmihalyi, теорії самодетермінації E. Deci та R. Ryan та ієрархічної моделі внутрішньої та зовнішньої мотивації R. Vallerand. Обговорюються принципи виникнення та розвитку стану потоку у спортсменів і його значення для підвищення залученості та задоволення від спортивної діяльності. Мета. Здійснити теоретичний аналіз концепції потоку в спорті та визначити змістовні характеристики і особливості даного інноваційного підходу щодо аналізу мотивації спортсменів. Методи: аналіз і систематизація науково-методичної літератури; метод експертних оцінок; інтерв’ю; міждисциплінарний та системний підхід. Результати. Визначено два загальних інноваційні підходи до розвитку мотивації спортсменів. Перший полягає у підвищенні ймовірності виникнення стану потоку під час виконання завдань. Це досягається шляхом оптимізації структури та змісту тренувальних вправ, зокрема через ретельний підбір завдань та індивідуальне визначення їх оптимальної складності залежно від зовнішніх умов і психологічного стану спортсмена. Важливо, щоб структура діяльності була чіткою і зрозумілою для всіх учасників, а також передбачала можливість отримання зворотного зв’язку, як внутрішнього, так і зовнішнього, щодо прогресу у виконанні завдань. Другий підхід спрямований на розвиток особистісних якостей, що сприяють переживанню стану потоку. Осіб, які схильні до пошуку оптимальних викликів і частіше відчувають стан потоку, називають «аутотелічними особистостями». Формування таких якостей у спортсменів може значно підвищити їхню мотивацію та продуктивність завдяки наполегливості й інтересу до вирішення складних завдань.

Посилання

1. A systematic review of flow interventions in sport and exercise / S. G. Goddard et al. International review of sport and exercise psychology. 2021. Vol. 16. No. 1. P. 1–36. URL: https://doi.org/10.1080/1750984x.2021.1923055

2. Abuhamdeh S. Flow Theory and Cognitive Evaluation Theory: Two Sides of the Same Coin? Advances in Flow Research / ed. by C. Peifer, S. Engese. 2nd ed. Cham, 2021. P. 137–153. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-53468-4_5

3. Abuhamdeh S. Investigating the “Flow” Experience: Key Conceptual and Operational Issues. Frontiers in Psychology. 2020. Vol. 11. No. 158. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00158

4. Barthelmäs M., Keller J. Antecedents, boundary conditions and consequences of flow. Advances in flow research / ed. by C. Peifer, S. Engese. 2nd ed. Cham, 2021. P. 71–107. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-53468-4_3

5. Baumann N. Autotelic personality. Advances in flow research / ed. by C. Peifer, S. Engese. 2nd ed. Cham, 2021. P. 231–261. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-53468-4_9

6. Coaching the coach: intervention effects on need-supportive coaching behavior and athlete motivation and engagement / B. Reynders et al. Psychology

of sport and exercise. 2019. Vol. 43. P. 288–300. URL: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2019.04.002

7. Csikszentmihalhi M. Finding flow: the psychology of engagement with everyday life. Hachette UK : Basic Books, 2020. 192 p.

8. Deci E. L. Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation. Journal of personality and social psychology. 1971. Vol. 18. No. 1. P. 105–115. URL: https://doi.org/10.1037/h0030644

9. Deci E. L., Ryan R. M. The “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry. 2000. Vol. 11. No. 4. P. 227–268. URL: https://doi.org/10.1207/s15327965pli1104_01

10. Engeser S., Rheinberg F. Flow, performance and moderators of challenge-skill balance. Motivation and emotion. 2008. Vol. 32. No. 3. P. 158-172. URL: https://doi.org/10.1007/s11031-008-9102-4

11. Engeser S., Schiepe-Tiska A., Peifer C. Historical lines and an overview of current research on flow. Advances in flow research / ed. by C. Peifer, S. Engese. 2nd ed. Cham, 2021. P. 1–29. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-53468-4_1

12. Epstein’s TARGET framework and motivational climate in sport: effects of a field-based, long-term intervention program / J. A. Cecchini et al. International journal of sports science & coaching. 2014. Vol. 9. No. 6. P. 1325–1340. URL: https://doi.org/10.1260/1747-9541.9.6.1325

13. Folvarochnyi I., Hak A. Development of athlete motivation as a scientific problem. International Security Studies: Managerial, Technical, Legal, Environmental, Informative and Psychological Aspects. International Collective Monograph. Volume II. Oslo, Kingdom of Norway, 2024. P. 376–401. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.10838549

14. Gagné M., Deci E. L. Self-determination theory and work motivation. Journal of organizational behavior. 2005. Vol. 26. No. 4. P. 331–362. URL: https://doi.org/10.1002/job.322

15. Influence of coaches’ autonomy support on athletes’ motivation and sport performance: a test of the hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation / N. Gillet et al. Psychology of sport and exercise. 2010. Vol. 11. No. 2. P. 155–161. URL: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2009.10.004

16. Keller J., Blomann F. Locus of control and the flow experience: an experimental analysis. European journal of personality. 2008. Vol. 22. No. 7. P. 589–607. URL: https://doi.org/10.1002/per.692

17. Koestner R., Losier G. F. Distinguishing three ways of being highly motivated: A closer look at introjection, identification, and intrinsic motivation. Handbook of Self-Determination Research / ed. by E. Deci, R. Ryan. University of Rochester Press, 2002. P. 101–121.

18. Moller A. C., Deci E. L. Intrinsic motivation. Encyclopedia of quality of life and well-being research. Cham, 2020. P. 1–4. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69909-7_1532-2

19. Nakamura J., Csikszentmihalyi M. The experience of flow: theory and research. The Oxford handbook of positive psychology / ed. by C. Snyder et al. 3rd ed. Oxford, 2020. P. 279–296. URL: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199396511.013.16

20. Nakamura J., Tse D. C. K., Shandland S. Flow: the experience of intrinsic motivation. The Oxford Handbook of Human Motivation / ed. by R. Ryan. 2nd ed. Oxford, 2019. P. 169–186. URL: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190666453.013.10

21. Nakamura J., Csikszentmihalyi M. The concept of flow. Flow and the foundations of positive psychology / ed. by M. Csikszentmihalyi. Springer, 2014. P. 239–263. URL: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8_16

22. Rheinberg F., Engeser S. Intrinsic motivation and flow. Motivation and action / ed. by J. Heckhausen. Cham, 2018. P. 579–622. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-65094-4_14

23. Ryan R. M., Deci E. L. Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary educational psychology. 2020. Vol. 61. 101860. URL: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860

24. Ryan R. M., Deci E. L. Self-Determination theory. Encyclopedia of quality of life and well-being research. Cham, 2023. P. 6229–6235. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-031-17299-1_2630

25. Schüler J., Wolff W., Duda J. L. Intrinsic motivation in the context of sports. Sport and exercise psychology / ed. by J. Schüler. Cham, 2023. P. 171–192. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-031-03921-8_8

26. Standage M., Ryan R. M. Self-determination theory in sport and exercise. Handbook of Sport Psychology / ed. by G. Tenenbaum, R. C. Eklund. USA, 2020. P. 37–56. URL: https://doi.org/10.1002/9781119568124.ch3

27. Standage M. Self-Determination theory applied to sport. The Oxford handbook of self-determination theory / ed. by R. Ryan. Oxford, 2023. P. 701–723. URL: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197600047.013.35

28. Stoll O., Ufer M. Flow in sports and exercise: a historical overview. Advances in flow research / ed. by C. Peifer, S. Engese. 2nd ed. Cham, 2021. P. 351–375. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-53468-4_13

29. Swann C. Flow in sport. Flow experience / ed. by L. Harmat et al. Cham, 2016. P. 51–64. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-28634-1_4

30. Trbojević Jocić J., Petrović J. Understanding of dropping out of sports in adolescence. Kinesiology. 2021. Vol. 53. No. 2. P. 245–256. URL: https://doi.org/10.26582/k.53.2.7

31. Vallerand R. Intrinsic and extrinsic motivation in sport and physical activity: a review and a look at the future. Handbook of sport psychology / ed. by G. Tenenbaum, R. Eklund. USA, 2007. P. 59–83. URL: https://doi.org/10.1002/9781118270011.ch3

32. Vansteenkiste M., Soenens B., Ryan R. M. Basic psychological needs theory. The Oxford handbook of self-determination theory / ed. by R. Ryan. Oxford, 2023. P. 84–123. URL: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197600047.013.5

Завантаження

Опубліковано

2025-06-04

Як цитувати