PHYSICAL FITNESS LEVEL OF SCHOOLCHILDREN IN GRADES 5–11
DOI:
https://doi.org/10.32782/sports-education/2025-2-1Keywords:
students, assessment, tests, passing, levelAbstract
In recent years, in the special literature, reports of scientists and practitioners, there has been a discussion about the feasibility of using motor tests in monitoring the physical fitness of schoolchildren in the process of physical education, about their informativeness in terms of the relationship with indicators of physical health and about the standards of motor tests. The Resolution “On Approval of the Procedure for Conducting Annual Assessment of Physical Fitness of the Population of Ukraine” dated December 9, 2015 № 1045, indicates that the basis of the domestic system of physical education is a set of indicators, which includes: the volume of weekly motor activity, physical development, functional state of body systems, physical working capacity and motor abilities. This set of indicators can sufficiently characterize the physical condition of a person, determine the vitality of the body and be improved through physical activity. This is most relevant to physical fitness, which is an integral indicator, since during the performance of motor actions almost all organs and systems are involved in the interaction. The purpose of the work is to determine the level of physical fitness of schoolchildren in grades 5–11. To obtain objective information in accordance with the purpose of the work, the following research methods were used: the method of analysis of scientific and methodological and special literature; the method of testing (control tests); the method of mathematical and statistical processing of the obtained data. Results. During the study, test tasks were used that have a high degree of reliability and informativeness. The level of development of such motor qualities of students as speed, endurance, strength and speed-strength qualities, agility, flexibility and a test for determining statistical balance were studied. It was found that the vast majority (34.1%) of children in grades 5–11 had a speed level lower than average. 22.7% of schoolchildren have a low level of physical fitness in this test. A significant part (58.0%) of schoolchildren has a low level of endurance. The level of physical fitness is lower than average in 33.0% of children, average – in 8.0%, higher than average – in 1.2% of schoolchildren. Conclusions. Studies have shown that children have an average level of physical fitness when performing tests to detect the development of strength, agility, flexibility and statistical balance. A significant percentage of children who have a low level of physical fitness was demonstrated when passing the endurance test. A lower than average level of physical fitness among schoolchildren in grades 5–11 was detected when passing the speed test and in the control exercise “long jump from a place”. When passing the test “raising the torso to a sitting position”, a significant part of children demonstrated an above average level of physical fitness. A high level of physical fitness was not detected in any student.
References
1. Бєлікова Н., Індика С. Особливості підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційної діяльності у Польщі. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк, 2018. № 1 (41). С. 5–10. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2018-01-05-10.
2. Боднар І.Р. Диференційоване фізичне виховання : навчальний посібник. Differentiated physical education: a study guide. Львів : ЛДУФК, 2017. 200 с.
3. Боднар І.Р., Віноградський Б.А., Павлова Ю.О. Оцінювання фізичної підготовленості та здоров’я різних груп населення : монографія. Assessment of physical fitness and health in different population groups: monograph. Львів : ЛДУФК, 2018. 132 с.
4. Дарманська І.М. Сучасні інновації в організації уроку фізичної культури в початковій школі. Актуальні проблеми розвитку освіти в сфері туризму, фізичної культури та спорту : матеріали VI Всеукр. наук.-практ. конф. (Хмельницький, 21–22 березня 2023 р.). Хмельницький : ХГПА, 2023. С. 135–138.
5. Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnijstandart-bazovoyi-serednoyi-osviti.
6. Єрмолова В.М., Іванова Л.І., Дерев’янко В.В. Навчаємо граючись : методичний посібник для вчителів фіз. культури загальноосвітніх навчальних закладів. Київ : Література ЛТД, 2012. 201 с.
7. Спортивні ігри : навчальний посібник для студентів факультетів фізичної культури пед. вищ. навч. закл. : у 2 т. / Ж.Л. Козіна, Ю.М. Поярков, О.В. Церковна, В.О. Воробйова. Харків, 2010. Том 2 : Основи окремих видів спортивних ігор: баскетбол, волейбол. 228 с.
8. Круцевич Т.Ю. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді : навчальний посібник. Київ : Олімп. літ-ра, 2011. 224 с.
9. Круцевич Т.Ю. Теорія і методика фізичного виховання: підручник для студентів вищих навчальних закладів фіз. виховання і спорту. Theory and methods of physical education: a textbook for students of higher educational institutions of physical education and sports. Київ : Олімп. літ-ра, 2018. Том 2. 392 с.
10. Навчальна програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів 10–11 класи, відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 22.03.2017 № 451.
11. Мітова О.О., Онищенко В.М. Аналіз сучасних підходів до структури та змісту навчально-тренувального процесу на етапі початкової підготовки у спортивних іграх. Фізична культура, спорт та здоров’я : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 2016. С. 161–164.
12. Москаленко Н., Круцевич Т., Пангелова Н. Теоретичні аспекти проблеми контролю та оцінки навчальних досягнень школярів з фізичної культури. Спортивний вісник Придніпров’я. 2021. № 2. С. 101–110.
13. Проведення уроків з модуля «Волейбол» в школі : метод. вказівки до практ. занять для здобувачів першого (бакалаврського) рівня освітньо-професійної програми «Середня освіта (фізична культура)» галузь знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 014 Середня освіта (фізична культура), денної та заочної форми навчання / уклад. О.В. Радченко. Луцьк : Луцький НТУ, 2019. 90 с.
14. Сергієнко Л.П. Спортивна метрологія : підручник. Київ : КНТ, 2010. 569 с.
15. Тюх І.А. Особливості моделювання індивідуальних показників фізичної підготовленості молодших школярів у процесі фізичного виховання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : збірник наук. праць / за ред. С.С Єрмакова. Харків : ХДАДМ (XXПI), 2017. № 12. С. 148–151.
16. Bakiko I., Savchuk S., Dmitruk V., Radchenko O., Nikolaev S. Assessment of the physical health of students of middle and upper grades. Journal of Physical Education and Sport. 2020. Vol. 20 (Supplement issue 1). Art 39. Р. 286–290. URL: https//doi.org/ 10.7752/jpes.2020.s1039. (date of access: 14.09.2020).
17. Bakiko I., Krutsevich T., Trachuk S. Effect of physical development self-assessment indicators on value orientation structure formation in senior school age students. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna. 2022. № 2. Р. 151–157. URL: https//doi.org/10.17309/tmfv.2022.2.01 (date of access: 04.04.2022).
18. Bakiko I., Krutsevych T., Smoliuk V., Shevchuk A. The Correlation Analysis Between Subjective and Objective Indicators of Physical Development of Students of 5th And 9th Grades. Physical Education Theory and Methodology. 2022. № 3. Р. 323–332. URL: https//doi.org/10.17309/tmfv.2022.3.04 (date of access: 0.07.2022).
19. Belikova N., Indyka S., Ulyanytska N., Podubinska S., Krendelieva V. Perspectives for Implementation of New Variative Modulesof «Physical Culture. Grades 5–9» Training Program. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наук. праць Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк, 2017. № 3. С. 140–147. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2017-03-140-146.
20. Krutsevich T., Pangelova N., Trachuk S., Ivanik O. Motor activity of the male and female population in modern society. Journal of Physical Education and Sport. 2019. № 19 (3). Р. 1591–1598. DOI: 10.7752/jpes.2019.03231.