ВПЛИВ ПОЗАУРОЧНИХ ЗАНЯТЬ ТЕНІСОМ НА РІВЕНЬ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ДІТЕЙ 8–9 РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/sports-education/2025-2-11

Ключові слова:

мінітеніс, молодші школярі, фізична підготовленість, зелений рівень

Анотація

Сьогодні питання підвищення ефективності фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку є актуальним у зв’язку з необхідністю виконання глобальних рекомендацій щодо рухової активності. Науковці активно шукають нові підходи до організації фізкультурно-оздоровчих програм. Серед перспективних видів рухової активності виділяється теніс, що завдяки своїй ігровій природі сприяє залученню дітей до систематичних занять спортом. Мета – оцінити вплив занять тенісом на рівень фізичної підготовленості дітей 8–9 років у позакласній роботі з фізичного виховання. Методи: методи теоретичного аналізу, педагогічного спостереження, експерименту й тестування, методи статистичного аналізу. Результати. Аналіз результатів показав позитивну динаміку в усіх тестових вправах. У тесті «Три точки» хлопчики покращили результати на 1,27%, дівчатка – на 1,39%, що вказує на підвищення координаційних здібностей. У тесті «Потрійний стрибок з місця» хлопці продемонстрували приріст 2,00%, а дівчатка – 1,63%, що свідчить про покращення швидкісно-силових здібностей.У тесті «Біг на 20 метрів» середній час у хлопчиків зменшився на 1,57%, у дівчаток – на 3,13%, що відображає підвищення швидкісних якостей. У тесті «Згинання й розгинання рук в упорі лежачи» хлопчики покращили результат на 16,29%, дівчатка – на 25,95%, що демонструє розвиток силової витривалості. Тест «Віяло» засвідчив покращення витривалості: у хлопчиків приріст становив 3,22%, у дівчаток – 2,27%.Висновки. Отримані результати свідчать про значний позитивний вплив занять тенісом на рівень фізичної підготовленості дітей 8–9 років.Покращення показників у тестових вправах указує на ефективність тренувальної програми для розвитку координації, швидкісно-силових і витривалих характеристик у дітей молодшого шкільного віку. 

Посилання

1. Математичні методи оброблення та моделювання результатів експериментальних досліджень : навчальний посібник / М.Ю. Антомонов та інші. Київ : Олімпійська літ., 2021. 216 с.

2. Бабій В., Маліков М. Вивчення впливу систематичних занять великим тенісом на функціональний стан кардіореспіраторної системи хлопчиків і дівчаток середнього шкільного віку. Спортивний вісник Придніпров’я. 2008. № 3–4. С. 208–210.

3. Гончарова Н., Прокопенко А. Технологія профілактики функціональної моторної асиметрії дітей молодшого шкільного віку в процесі оздоровчих занять тенісом. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 3. С. 37–43. DOI: 10.32652/tmfvs.2022.3.37-43.

4. Ібраімова М.В., Трачук С.В., Поліщук Л.В. Програма секції з міні-тенісу для дітей молодшого шкільного віку : для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів, керівників гуртків, секції, факультетів. Київ : Наук. світ, 2014. 57 с.

5. Ібраімова М.В., Ханюкова О.В., Поліщук Л.В. Сучасна школа тенісу: початкова підготовка. Київ : Експрес, 2013. 204 с.

6. Корольчук Б.В. Ефективність організаційно-методичних підходів до занять з молодшими школярами в спортивних клубах із плавання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2022. Вип. 7 (152). С. 70–74. DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2022.7(152).17.

7. Лазарчук О. Методика побудови тренувального процесу тенісистів першого року навчання в умовах клубної системи. Спортивний вісник Придніпров’я. 2010. № 2. С. 225–228.

8. Лобода В.В., Мулик В.В., Дугіна Л.В. Вплив занять тенісом на координаційні здібності юних спортсменів 6–8 років. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2012. № 2. С. 51– 55.

9. Пангелова Н., Рубан В., Пангелов Б., Красов О. Розвиток координаційних здібностей молодших школярів засобами оздоровчого фітнесу. Теорія і практика фізичної культури і спорту. 2023. № 3 С. 80–89. DOI: https://doi.org/10.31470/2786-6424-1/2023-80-89ORCID 0000-0001-9133-0889.

10. Прокопенко А.О. Взаємозв’язок між показниками фізичного розвитку та фізичної підготовленості дітей молодшого шкільного віку, що займа- ються тенісом з метою оздоровлення. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2023. № 8 (168). С. 131–135. DOI: 10.31392/NPUnc.series15.2023.8(168).

11. Семененко В.П., Михальчук А.Д., Трачук С.В., Білецька В.В. Факторний аналіз складників фізичної підготовленості учнів молодшого шкільного віку різних медичних груп. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2022. № 2. С. 82–87. https://doi.org/10.32652/spmed.2022.2.82-87.

12. Семененко В., Трачук С., Теліус В., Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 3. С. 56–62. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.3.56–62.

13. Семененко В., Трачук С., Білецька В. Моделювання режимів фізичної активності дітей молодшого шкільного віку 1 та 2 груп здоров’я. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023. № 1. C. 83–88. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.1.83-88.

14. Сухомлинов Р.О. Організаційно-методичні засади оздоровчо-рекреаційної діяльності дітей дошкільного віку в умовах дитячих футбольних клубів : дис. … канд. наук з фіз. вих. : спец. 24.00.02. Київ, 2020. 224 с.

15. Трачук С.В., Нападій А.П., Кедрич Г.В. Інновації в позаурочній роботі з фізичного виховання з молодшими школярами (на прикладі міні-тенісу). Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2018. Т. 2, № 152. С. 161–164.

16. Трачук С.В., Давиденко Е.В., Савельєва. Особливості організації та використання засобів міні-тенісу у фізичному вихованні молодших школярів. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2012. № 3. С. 42–46.

17. Fauzi D., Hanif A.S., Siregar N.M. The effect of a game-based mini tennis training model on improving the skills of groundstroke forehand drive tennis. Journal of Physical Education and Sport. 2021. № 21. 2325–2331.

18. Gül Mine, Çelik Doğukan. The effect of eight-weeks coordinatıon training on tennis and motor skills performance on 8–10 Years children. Pak J Med Health Sci. 2021. № 15.6. Р. 1578–82.

19. Krutsevich T., Panhelova N., Kuznetsova L., Marchenko O., Trachuk S., Panhelova M., Panhelov B. Effect of motion games on the psychoemotional state of children with intellectual disabilities. Journal of Physical Education and Sport, 2020. Vol. 20 (2), Art 123. Р. 862 – 869. Doi: 10.7752/jpes.2020.02123.

20. Krutsevich T., Pangelova N., Trachuk S., Diedukh M. Features of the Reaction of the Cardiorespiratory System of Schoolchildren with Physical Loads on the Tradmile. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2020. № 9 (1). Р. 113–121. URL: http://www.ijaep.com/index.php/IJAE/article/view/635.

21. Piquer-Piquer A., Crespo M., Ramón-Llin J., Guzmán J.F. and Martínez-Gallego R. Exploring the impact of equipment modifications on novice tennis players: a scoping review. Front. Psychol. 2025. № 16. Р. 1536427. doi: 10.3389/fpsyg.2025.1536427.

22. Trachuk S., Semenenko V., Biletska V., Kudria M., Kuznetsova L., Kholodova O., Mykhalchuk A. Interrelation of the indicators of the physical preparedness level and functional condition of junior schoolchildren organism. Journal of Physical Education and Sport. 2019. Vol. 19 (4), Art 364. Р. 2405–2410. DOI: 10.7752/jpes.2019.04364.

Завантаження

Опубліковано

2025-05-30