ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ НАВЧАННЯ ГРИ В ШАШКИ ДІТЕЙ 4–6 РОКІВ У ПРОЦЕСІ ГУРТКОВОЇ РОБОТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/sports-education/2025-1-6Ключові слова:
інтелектуальні види спорту, навчання, гра, діти дошкільного віку, педагогічні умови, про грама, алгоритм, шашкиАнотація
Вступ. Сучасний освітній процес передбачає активне залучення дітей дошкільного віку до розвивальної діяльності, яка сприяє їхньому інтелектуальному, емоційному та соціальному розвитку. Одним із дієвих інструментів для цього є інтелектуальні ігри, зокрема шашки. Проблемою є адаптація методик навчання гри в шашки до вікових особливостей дітей 4–6 років. Мета – визначення й обґрунтування педагогічних умов навчання гри в шашки дітей 4–6 років у процесі гурткової роботи з урахуванням їхніх вікових особливостей, потреб та можливостей; здійснення аналізу ефективності інтеграції ігрової діяльності та педагогічних методів у навчальний процес. Методи. У роботі були використані такі методи: аналіз літератури, педагогічне спостереження, тестування дітей, метод експертних оцінок, методи математичної статистики. Дослідження проводилося серед дітей дошкільних навчальних закладів м. Біла Церква. Результати. Розроблено програму навчання гри в шашки для дітей 4–6 років із використанням індивідуального, комплексного та системного підходів. Програма враховує вікові особливості та забезпечує розвиток когнітивних, моторних і соціальних навичок. Результати показали підвищення рівня концентрації, логічного мислення та стратегічного планування у дітей основної групи порівняно з контрольною. Доведено, що педагогічні умови адаптуються до віку, рівня підготовки та контингенту учнів, забезпечуючи максимально ефективний процес навчання. Розроблено алгоритм побудови програми навчання гри в шашки дітей 4–6 років для підготовки юних шашкістів з урахуванням педагогічних умов (особливостей дітей дошкільного віку, роботи в гуртках та специфіки інтелектуальних видів спорту). Висновки. Використання шашок як засобу навчання є ефективним для розвитку ключових навичок дошкільників. Запропонована програма є збалансованою, побудована з урахуванням педагогічних умов навчання, враховує вікові особливості, що забезпечує її успішне застосування у процесі гурткової роботи.
Посилання
1. Александрович М.О. Методика діагностики інтелекту та інтелектуальних операцій старших дошкільнят: единбурзький рисунковий тест. Теоретична та експериментальна психологія. 2010. № 3 (1). С. 73–77.
2. Антонюк В.З. Формування інтелектуальної готовності старшого дошкільника до навчання у школі. Балтійський гуманітарний журнал. 2013. № 3. С. 5–7.
3. Балтажи К. Як навчитися грати в шашки. Абетка шашкової гри. Тернопіль : Вид-во «Підручники та посібники», 2016. 160 с.
4. Виготський Л.С. Мислення і мова. Київ : Радянська школа, 1982. 287 с.
5. Виготський Л.С. Проблема віку : збірник творів в 6 т. Т. 4.: Дитяча психологія. Ніжин, 1984. С. 244–268.
6. Виготський Л.С. Історія розвитку вищих психічних функцій. Психологія розвитку людини : монографія. М.: Вид-во Ексмо, 2005. С. 208–547.
7. Глібов А.О., Гончар О.В. Підготовка юних шашкарів : навчально-методичний посібник. Київ : Вид-во А. Глібова, 2007. 93 с.
8. Цікаві шашки: навчально-методичний посібник / Г.П. Дульська, О.В. Романюк, В.В. Семизорова, Н.В. Чижевська. Тернопіль, 2018. 80 с.
9. Педагогічні аспекти дошкільної освіти / за ред. І.І. Новикова. Київ : Освіта, 1999. 258 с.
10. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. Київ : Радянська школа, 1977. 312 с.
11. Чижевська Н. Особливості змісту занять інтелектуальними видами спорту дітей дошкільного віку на матеріалі шашок. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 1. С. 25–29. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.1.25-29.
12. Чижевська Н., Шинкарук О. Обґрунтування доцільності занять шашками дітей дошкільного віку. Інноваційні та інформаційні технології у фізичній культурі, спорті, фізичній терапії та ерготерапії. 2022. С. 44–45.
13. Чижевська Н., Шинкарук О. Формування здібностей в процесі занять інтелектуальними видами спорту. Інноваційні та інформаційні технології у фізичній культурі. 2021. С. 58–60.
14. Bilalić M., McLeod P., Gobet F. Does chess need intelligence? – A study with young chess players. Intelligence. 2007. Vol. 35. Р. 457–470.
15. Bronson M.B. Self-regulation in Early Childhood: Nature and Nurture. Guilford Press. 2000.
16. Chyzhevska N., Shynkaruk O. Justification of Building a Program for Teaching Checkers to Preschool Children. Youth and Olympic Movement. 2023. С. 99–100.
17. Diamond A. Activities and Programs That Improve Children’s Executive Functions. Current Directions in Psychological Science. 2012. Vol. 21 (5). Р. 335–341.
18. Diamond A., Lee K. Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science. 2011. Vol. 333(6045). Р. 959–964.
19. Diamond A., Ling D.S. Conclusions about interventions, programs, and approaches for improving executive functions that appear justified and those that, despite much hype, do not. Developmental Cognitive Neuroscience. 2016. Vol. 18. Р. 34–48.
20. Dombrovska M., Margaryan L. Cognitive Development of Preschool Children Through Playing Checkers. Psychological and Pedagogical Problems of Mental Development. 2019. Vol. 28. Р. 45–53.
21. Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York : Basic Books, 2011.
22. Gobet F., Campitelli G. Educational benefits of chess instruction: A critical review. Psicologia della Educazione e della Formazione. 2006. Vol. 8. Р. 27–42.
23. Gobet F., De Voogt A.J., Retschitzki J. Moves in mind. The Psychology of Board Games. 2004. Р. 155–186.
24. Gobet F., Simon H.A. Templates in chess memory: A mechanism for recalling several boards. Cognitive Psychology. 1996. Vol. 31 (1). Р. 1–40.
25. Kováčiková L., Takáč P. Development of cognitive skills in preschool children through playing draughts. Acta Educationis Generalis. 2017. Vol. 7 (2). Р. 7–15.
26. Piaget J. The origins of intelligence in children. International Universities Press. 2013. 440 р.
27. Piaget J. The Moral Judgment of the Child. New York : Free Press, 1997.
28. Piaget J., Inhelder B. The psychology of the child. Routledge. 1969. 192 р.
29. Ruđanović M., Babić N. Effects of Playing Checkers on Cognitive Abilities of Preschool Children. Early Child Development and Care. 2019. Vol. 189 (12). Р. 1894–1904. DOI: 10.1080/03004430.2017.1410580.